nedeľa 29. septembra 2013

Bežná Banka

Aby ste si nemysleli, že sa tu niet na čo sťažovať alebo frflať, mám túto šnúru historiek. Asi druhý, tretí deň po prílete, som podpísal zmluvu s tunajšou finančnou inštitúciou. Nazvime ju bežná alebo štandardná banka. Telefónne číslo som im udal ešte domáce, tunajšie som ešte nemal. Karta mala prísť na pobočku obskúrneho názvu, potom mi mali zavolať. Moje prvé fyzické stretnutie s bežnou bankou o pár dní spočívalo v pohľade na plnú pobočku 15 minút pred zatváračkou. Bez šance.
Asi o desať dní som sa konečne dostal na dohľad bežnej banky. Aj s kŕdľom študentov rôzneho pôvodu, ktorých sme doprevádzali otvoriť si účty. Študenti totiž nesmú na izbách prechovávať inú než malú hotovosť. Ja som mal podobný plán: navyše som sa už rozhodol, že minimálnu hotovosť v tunajšej mene by som raz využiť mohol. Dostal som sa k prepážke a požiadal o vklad na svoj účet. Dostal formulár dlhý ako o žiadosť do cudzineckej légie. Alebo ako prihláška na univerzitu. S nechuťou som sa pustil do práce, čosi tam načmáral, posunul som späť. Vrátili mi ho s dôraznejším pohľadom a žiadosťou, aby som mnou myslené fakultatívne okienka vyplnil tiež. Naveľa-naveľa už stačilo. Formulár bol dôkladne kontrolovaný. Vtom zaznela formulka "Proof of Residence", čosi ako potvrdenie miesta pobytu. Samozrejme som to so sebou nemal. - "Ľutujeme, ale vklad nejde vykonať." Vravím, že účet je u nich v banke a očividne existuje, ja som jeho majiteľ. "Nie je to možné." Už som si myslel, že budem musieť odtiahnuť aj s hotovosťou späť do školy, keď mi napadlo, že peniaze môže (snáď) vložiť kolegyňa Jenn, ktorá tam tiež bola. Napodiv to išlo bez dokladu o vzdelaní jej prarodičov a potvrdení skutočnosti, že ma pozná.

Asi o 2 týždne mi po hodine náš laborant/technik zakričal, že mám hovor z bežnej banky. Rýchlo som sa dovliekol k telefónu. Áno, som to ja. Číslo pasu. Samozrejme som ho so sebou na hodine nemal. Ľutujeme. Vravím im, zavolajte o 5 minút, pas si medzitým prinesiem. Samozrejme som celý deň čakal ako Penelopa na Odysea, časť 34 (pre znalcov telenoviel: 3. rok po jeho odchode). Tak som sa na druhý deň nechal odviezť do Northgate, kde je moja pobočka. To, že som sa postavil do nesprávneho radu, je maličkosť. (Ako som mal vedieť, že je zlý, je záhada. No nestratil som tam viac než 5 minút. Chlapík v tričku "Bežná banka: Funerary Insurance" ma presmeroval.)
Očividne som už bol na správnom mieste, rad bol kratší. O chvíľu som už bol aj na prepážke. Ako môžeme pomôcť? "Mal by som u vás mať platobnú kartu." "No, my ju tu nevidíme." Vravím, včera ste mi volali ohľadom karty (dúfal som), tak by aj mohla existovať. "Zavolám. Počkajte." Po chvíli som sa dozvedel, že karta je v Kruger's Corner, alebo na podobne lahodne znejúcom mieste. "Dá sa doručiť na inú pobočku?" Áno, no potrvá to 6-8 (pracovných dní). Tie miesta sú od seba vzdialené asi 20 minút autom. Nuž dobre. Toľko už počkám.

Spomenul som si, že by som im mohol dať ten proof of residence, nech s tým už bude do budúcnosti pokoj. Pracovníčka si ho dôkladne obzrela a vyhlásila, že to asi bude problém. Mám sa ísť informovať ku kolegyni na informácie, tá vraj takéto veci rieši. Predložil som pas, proof a zreprodukoval, že je ho treba skontrolovať. Prehliadka a hmkanie. Už sme tu takéto mali, ale nepáčili sa nám. Posaďte sa a počkajte. Subjektívne som mal pocit, že na tom mieste som už hodiny. Ale čo to? Niekto ma volá. Môžeme pomôcť? Zaspieval som refrén o proofe. Potrebujeme účet, viažúci sa k tej adrese. O tomto legendárnom výroku som už počul. "Účet nemám, bývam na internáte. Žiadna voda, elektrina, telka." Tromf: Platíte teda za internát. "Nie, ja tam pracujem a účet hradí škola." Ďalšie hmkanie. Na to, aby bol ten doklad platný, potrebujeme daňovú adresu školy. Už som si myslel, že to vzdám, ale skúsil som fintu. "Ako také niečo vyzerá na papieri?" Neuveríte,  asi po pol minúte ďalšieho štúdia, sa zistilo, že papier túto informáciu obsahuje. Prince Ndlovu z HR odviedol zjavne dobrú robotu. Proof som im tam za veľké nasadenie nechal.

No predsa len som sa chcel pokúsiť dostať sa k ebankingu. Informujem sa, či by bolo možné si ho otvoriť. Iste, budeme potrebovať číslo vašej platobnej karty. Manéver: máte ho v systéme, karta sa fyzicky presúva na pobočku Clearwater. Neuspel.
Výsledkom rokovaní bol presun karty do Clearwater, doklad o pobyte v systéme a zmena telefónneho čísla. Uhádli ste, telefonicky ho zmeniť nejde. Ale odvtedy je zasa ticho. Ale možno čoskoro tých 8 dní uplynie. (Snáď tento štvrtok/piatok, ale možno až ten ďalší.)

Vo Vesmíre sú teda aj horšie banky než tá údajne obchodná v Čechách a na Slovensku. Príkladom je Bežná v SA. Substandard Bank, chcelo by sa dodať.

-------------------------------
update: 30.09.: ďakujem mame za nájdenie 2 gram./štyl. chýb











Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára