pondelok 2. septembra 2013

Spoluzodpovednosť

V čase keď sa piesok lial a voda sypala, sme mali v škôlke tancovať. Nepamätám si podrobnosti, ale išlo o napolitánky. Dosť presne si ale vybavujem, že napolitánky dostali dievčatá. Po protestoch prišlo vysvetlenie, že niektorí z nás netancovali (alebo nie podľa očakávaní), a preto sme prehrali. "Jeden za všetkých, všetci za jedného." Nebyť napolitánky, čo som vtedy nemal, dnes by som si ten moment určite nevybavil. Netreba dodávať, že mi už nič ďalšie nemohlo uvedené heslo viac zhnusiť. Niekedy neskôr, keď som tých Mušketierov aj prečítal, sa mi potvrdil pocit, že pre nich bola táto norma správania akceptovateľná práve preto, že si ju ustanovili sami. To ale už bolo v čase, keď som pojem kolektívu toleroval ako nutné zlo. Kolektív občas chcel niečo iné než ja (a nepresvedčil som dosť ľudí), inokedy som zasa pozorne počúval o nesprávnosti doktríny kolektívnej viny a prikyvoval. Kolektív bol dobrý tak akurát ako nepodarená nálepka. Bolo to teleso, z ktorého sa bolo treba vymaniť za každú cenu.

Dnes ráno bol príhovor riaditeľa k súčasným druhákom, maturantom. Jeho nosnou témou bola spoluzodpovedosť. Na niekoľkých prípadoch sa pokúsil ukázať, že nedostatok spoluzodpovednosti, ochoty spolupodieľať sa na regulovaní správanie niektorých jedincov, mal za následok ich neúspech pri uchádzaní sa o univerzitné posty. Auditórium pozorne počúvalo a premýšľalo, Chris pokračoval a zdôrazňoval, ako si želá, aby tento ročník nebol iba súborom výnimočných jedincov ale výnimočným kolektívom. Potenciál na to vraj existuje, ale vyžaduje si (v skratke) spoluzodpovednosť všetkých za všetkých, samozrejme uvádzanú do praxe lokálne.
Ešte pred časom by som tvrdil, že toto musí byť nutne apel do prázdna. Excelentný jedinec k svojmu úspechu nepotrebuje vyťahovať iných z bažiny. Bol som ale na matfyze, kde spolužiaci, ktorí mali za spolubývajúcich gamerov alebo chaterov, vyleteli po prvom semestri. Negatívny efekt kolektívu tak nie je ťažké uvidieť. A ten pozitívny? Občas nebudeme 100% a vždy nás môže potiahnuť práve to okolie. Nehovoriac o tom, že mi občas v hlave vyvstane kdejaký divný nápad, ktorí spolužiaci vedia ubrzdiť za predpokladu, že ich postoj je akceptovaný. Korektívnu schopnosť kolektívu napokon ukázal už Asch.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára