utorok 24. septembra 2013

Porada a hodnota čierneho klobúku

Prváci si koncom roka vymyslia projekt, na ktorom budú v druhom ročníku tráviť množstvo času v rámci hodín EL. Môže byť očividne obchodný: predávať hrnčeky a mikiny s logom školy, servisný: ekologický audit ostatných študentských spoločností alebo aj dobročinný, či kultúrny: pripravovať a organizovať školské festivaly. Takýchto firmičiek, resp. organizácii je okolo 20. Účasť študentov v nich je povinná, ale zameranie je otvorené. Niekoľko "firiem" si absolventi ťahajú ďalej a sú aj komerčne úspešní.

Ktosi mal predstavu, že by som sa počas pobytu na ALA mal bližšie zoznámiť s agendou a fungovaním predmetu EL. Netrvalo dlho a rýchlo po začiatku roka ma oslovil Segun s otázkou, či by som bol ochotný pomáhať, radiť niektorej z firiem. Dostal som aj na výber: alebo Aganang (číta sa to trochu holandsky: musíte pri prvom 'g' chrchlať 'ch', no druhé 'g' je nemé alebo nosové) alebo Green Dorm. To druhé je čosi ako Zelený internát a  - nie - nepestujú technické plodiny v interiéri. Robia energetický audit, poradenstvo a osvetu. Poľnohospodárstvu sa venuje Aganang. Minulé roky pestovali na poli zeleninu a experimentovali s bio-hnojivami. Segun mi povedal, že Aganang má jasnú predstavu, čo chcú robiť tento rok a Green Dorm sa ešte len hľadá. Bolo jasné, že GD má u mňa po chlebe: mentorovať tím, čo hľadá svoje smerovanie, mi nesedí.

Tak som sa stal členom tímu a pripravovali sme sa na dve udalosti. Prvou je porada vedenia. (Tu sa to nazýva Board Meeting.) Druhá je stretnutie s Investičnou radou, to je skupina ľudí na škole, ktorá rozhodne, či na projekt poskytne prostriedky v žiadanej výške. Samozrejme od komerčných projektov požaduje ich vrátenie. Neziskové projekty rada ko-financuje s prihliadnutím na ich spoločenskú užitočnosť a organizácie nabáda na hľadanie ďalších zdrojov. Porada vedenia má firmu pripraviť na  úspešné rokovanie s Investičnou radou. V záujme toho, aby sa študenti naučili, ako organizácií a biznisu vyzerá, tak sú vo vedení ako poradcovia experti z oblasti, v ktorej firma pôsobí. Našimi poradcami sa stali dvaja konzultanti z oblasti poľnohospodárstva, šéfka marketingovej firmy a dvaja ďalší ľudia zaoberajúci sa zelenou ekonomikou.

Na rokovanie sme boli pripravená primerane, zdalo sa. Ideou bolo použiť organický odpad z jedálne na produkciu hnojiva a potom pestovať zeleninu. Výstupy mali byť dva: ekoservis pre jedáleň - zbaví sa organického odpadu a jeho likvidácie, a zelenina z pozemku. Tímu ale chýbal pravý expert na čísla a počty (dorazil až včera), tak sa muselo improvizovať. Trochu sa vymýšľalo, špekulovalo, ale termíny tlačili a očividne nebol čas skúmať výnosnosť metra štvorcového pôdy v našej oblasti. Tak som nastrelil, nech si pozrú na cenu likvidácie odpadu pre školu a porovnajú to so vstupmi, čo máme cez rok. Ak by sme boli bezpečne v pluse, tak nás zelenina až tak nezaujíma, lebo príjmy z nej sú iba bonus. Oni sa kukli, povedali, že sedí a mali hodiť do tabuľky.

Prišlo rokovanie. Pekná, nápaditá prezentácia, hodnoty, ciele, smerovanie. Tak ako má byť. O financiách ticho (napriek tomu, že to je povinná súčasť). Padlo niekoľko otázok, ale dohodli sme sa, že financie rozoberieme zvlášť a stratégiu a marketing tiež osobitne. Našťastie tie čísla so sebou mali. Prenájom traktora, kanistre na jedlo, zázračný prášok, etc. Predpokladaný mesačný výnos za likvidáciu odpadu, celkovo za rok cca toľko a toľko. Krásna okrúhla suma, nádherne väčšia než náklady. S istým mávaním rúk, lebo možno budeme platiť za vodu, ale nevieme presne koľko. Potiaľto dobre. Tu sa Shawn opýtal, či náklady sú mesačné alebo ročné (úhrnné). Keď Fernando odvetil, že traktor chceme len raz, suma za prášok bola mesačná, skoro ma uchytilo. Nie preto, že to oni fatálne prehliadli. Ale preto, že ak by moja rola bola to, čo býva, tak sa to nestane.

Edward de Bono je známy ako autor fascinujúcej metódy šiestich klobúkov. Ak mám tím zo šiestich ľudí, každý dostane na hlavu imaginárny (alebo ešte lepšie reálny klobúk) určitej farby. Tá určuje jeho rolu v tíme: napr. zelený klobúk reprezentuje kreativitu. Čierny klobúk je zasa konzervatívna kritika. Delenie rolí je výhodné, keďže sa človek môže poriadne sústrediť na jeden aspekt, ale nestráca sa element myšlienkovej kontroly. Čo je to, čo sa stalo nám. Keďže sme nemali financie, riešenie som navrhol ja. A vcelku som sa potešil, keď to na prvý pohľad sedelo. Čierny klobúk spal. Ak by som nebol býval prišiel s nápadom sám, azda by som sa aj bol býval pozrel do podkladov a/alebo sa opýtal, aké to tie výdavky sú. 
Čierny klobúk nebýva v tíme obľúbený, ale bez neho to ide zle.  

Dve poznámky na záver
  1. Posledné počty naznačujú, že snáď stratoví byť nemusíme, ale bude treba vypestovať a predať tú zeleninu.
  2. O klobúkoch de Bona píšem aj preto, že študenti sa ich počas EL učia používať.

1 komentár: