piatok 25. októbra 2013

Presilovka

Žartovne tak zvyknem označovať situáciu, keď je na hodine viac učiteľov. Typická situácia je práve jeden. Dynamika hodín i jednotlivých situácií sa v prítomnosti viacerých vedúcich zásadne mení. Možno prvý raz som mal možnosť sledovať tento jav na cvičení zo termodynamiky a štatistickej fyziky II, ktoré viedli Jindřich Kolorenč a Sam Zajíček.

Vedecký výskum (Scientific Research), ktorý tu vediem, priam k viacerým učiteľom na hodine nabáda. Z Vincenta najskôr hovorila skúsenosť, keď začiatkom roka rezolútne vyhlásil, že na spojenej hodine budú všetci. A ak bude treba, pomôžu mi. Včera sa to zasa raz pekne ukázalo.

Snažil som sa zdôrazniť hodnotu predošlého bádania, ktoré zvedavec typicky parafrázuje alebo priamo cituje. Do vlastného textu potom vloží aj odkaz na citované dielo, referenciu. Na ALA preferujeme systém MLA. Keď som mal pocit, že je skoro hotovo: vysvetltil som, na čo to je, aj ako sa to robí, prišla prvá otázka. "Aký to citovanie má zmysel?" Vravím, ušetríš si prácu, nemusíš robiť všetko sám. "A dá sa literatúre veriť?" S istou opatrnosťou som povedal, že väčšinou áno a jemne nadpriadol, že nie je zdroj ako zdroj, viď napr. historické zdroje. Dodal som, že bez východísk už vážne nič poriadne neurobíme. Nestačilo. "A čo ak v práci nepoužijem žiaden cudzí zdroj?" Ozval sa Theo (fyzik) a odvetil, že to by bolo prinajmenšom veľmi nezvyčajné. "Ale počul som, že Einstein necitoval, písal to sám." Postavili sme dvojblok: ja som vehementne vyhlásil, že ab initio sa publikuje menej než tisícina článkov. A Teo veľmi veselo dodal, že dá sa písať aj tak, a aj s citovaním lifestyle rubriky novín pri výskume o príťažlivosti medzi oboma pohlaviami. Výsledok bude rovnaký. "Kto si myslíš, že ti to bude publikovať?" "Nikto. Vôbec nikto." (Tu si predstavte trochu vyčítavý, trochu posmešný tón, ktorý si fyzici priam kultivujú.) Toto už zabralo.

Keď už študenti unavení z MLA koncom hodiny vyzerali trochu zvädnuto, Vincent im poradil, aby si z MLA nerobili ťažkú hlavu. Nech nezabudnú na in-text referenciu, zoznam literatúry na konci a odkaz, kde sú podrobnosti MLA dobre popísaná. Koniec-koncov práce pre nás budú písať v jemne modifikovanom systéme. Opäť to bolo aj fakticky správne, aj vynikajúco načasované. Vincent to takto vie.

Viac učiteľov na hodine je jednoznačne prínos. Keď nič iné, človek vpredu je často zamestnaný plánom hodiny/učivom a má menej času čítať triedu.

Ešte jedna poznámka. Racionálne (viď hore) ľuďom veci občas neviete vyhovoriť. Niekedy sa dá oprieť o emócie, čo typicky funguje rýchlejšie.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára