štvrtok 29. augusta 2013

Čítanie a počúvanie

Ideálne by som si ďalší zápis nechal na neskôr, ale podnetov je veľa a pamäť preto labilnejšia než zvyčajne. Poobede som sa dozvedel o ďalšej aktivite na škole. Volá sa Kľúčové texty (Seminal Reading).  Raz do trimestra sa na 3-4 dni preruší vyučovanie (ideálne ani žiadne ďalšie úlohy počas tejto doby) a všetci sa vrhnú do spoločného čítania. V skupinách po cca 12 študentoch s dvoma učiteľmi. Cieľom je porozumenie a reflexia vybraného textu. Celý deň teda pozostáva s 3 dvojhodinových blokov. Dva sú Sókraticky diskurzné (niečo ako málo moderovaný seminár), jeden slúží na ďalšie štúdium. Večer sa predpokladajú ďalšie dve hodiny čítania na ráno. Texty sú otvorené a majú svoj hodnotový obsah. No počas štúdia samozrejme nejde o priamočiare stotožnenie sa. Pre tých z vás, ktorým sa to nezdá byť dosť divoké ešte raz zhrniem: žiadna bežná škola, všetci spolu čítajú literárny text. Tri-štyri dni. Aj učitelia chémie a biznisu. Spolu analyzujú text a dumú, či má súvislosť a prínos pre nich a život okolo nich.

Dnešný druhý vstup sa začal, keď na večeri pár študentov prehlásilo, že ich predošlý učiteľ fyziky bol zlý a nanič. Svoj postoj aj trochu vysvetlili, ale podrobnosti som nechcel. Lepší obraz by som na tomto mieste nezískal. Dodávam, že sa rozprávalo o kolegovi, ktorý na škole ešte stále je. Asi sa nedá poprieť, že išlo z ich strany o veľmi otvorené vyhlásenie. (A doma by sme ho považovali za dosť kontroverzné a hodné verbálneho napomenutia študentov a zlého pocitu z /často falošnej/ solidarity.) Ako dodatok tvrdili, že mu počas roka aj poukázali na konkrétne nedostatky. Následne som sa pri tom istom stole s Kofo (učí angličtinu a je súčasť siete psychológ - terapeut - poradca) bavil o role feedbacku študentov k štýlu a prístupu učiteľa, s poznámkou, že na to skôr nie sme doma zvyknutí. Kofo reagovala nasledovne: "The class is for the students. It's not for me  it is for them to learn. When they have suggestions how I should teach, I will have to listen to them... "

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára